Skoči na glavno vsebino

Naša psihologinja Maja Pahor obvešča…

FESTIVAL OBRTI IN PODJETNIŠTVA

21. maj 2024, v Novi Gorici. Več si lahko preberete v letaku. Vabljeni!    

Oblački na Debelem Rtiču – zadnji dan

Oblački smo se spet zbudili v toplo sončno jutro. Dan smo začeli zelo aktivno, saj smo po jutranjem umivanju že začeli s pakiranjem. Žal je že prišel dan našega odhoda. Po obilnem zajtrku smo zaključili s pakiranjem in odšli na težko pričakovani...

Starejše objave

VPLIV ZASLONOV NA MOŽGANE OTROK

Prispevek: Starši, to se dogaja z možgani vaših otrok, ko gledajo v zaslon, objavila Daša Mavrič (VIR)

Nemir, slaba pozornost, nezmožnost vzpostavljanja očesnega stika, slabe komunikacijske veščine … To je le nekaj posledic uporabe zaslonov pri majhnih otrocih.

 
Fotografija: Otroci, ki so v zgodnjem obdobju preveč pred zasloni, imajo dokazano slabše rezultate na razvojnih testih in več težav kasneje v šoli. Foto: Shutterstock

Otroci, ki so v zgodnjem obdobju preveč pred zasloni, imajo dokazano slabše rezultate na razvojnih testih in več težav kasneje v šoli. Foto: Shutterstock

 
Še močno pod vtisi, kar sem doživela pred dnevi, sva s kolegico razglabljali, kako je ob vsem pisanju, ozaveščanju in opozarjanju to sploh še mogoče oziroma celo vedno pogosteje. To, da vse večkrat vidimo izredno majhne otroke, ki jih starši umirijo tako, da jim pred nos pomolijo telefon.

Kar stisne me, ko se spomnim na dobro leto staro deklico, ki je močno jokala, ker so s starši zapustili igrišče in se usedli v restavracijo. Kričanje, upiranje, stiska. Mama pa je ves čas, ne da bi punčko prijela za roko, jo stisnila, kakorkoli potolažila, samo ponavljala stavek: “Boš dobila risanko, boš dobila risanko.” In ko so se usedli za mizo, je punčka v sekundi utihnila. Na mizi je bil na kozarcu že naslonjen telefon.

Ja, znan prizor, boste rekli. Vse pogosteje pri nas, v tujini pa že stalnica. Kaj ni žalostno? Ob vsem opozarjanju zdravnikov, pediatrov, pedopsihiatrov, nevroznanstvenikov se zdi, da vse z dokazi utemeljene ugotovitve, kam takšno početje vodi, ne zaležejo.

Do 2. leta nič zaslonov

Smernice, ki jih je Sekcija za primarno pediatrijo skupaj z Nacionalnim inštitutom za javno zdravje in organizacijama Logout in Safe.si pripravila kot vodilo in pomoč staršem, priporočajo, da otroci do 2. leta sploh niso izpostavljeni zaslonom, ob tem pa poudarjajo, naj starši zaslonov ne uporabljajo za pomirjanje, uspavanje ali preusmeritev pozornosti, recimo pri privajanju na kahlico, umivanju zob, hranjenju.

V tem obdobju otroci najbolj opazujejo starše, zato strokovnjaki poudarjajo, da ne uporabljajte naprav, ko ste z njim; predvsem med dojenjem, hranjenjem in uspavanjem. Otrok potrebuje vašo polno pozornost in čim več stika iz oči v oči. Skupaj z otrokom glejte slikanice, prepevajte, se igrajte, ustvarjajte. In še kako pomembno, otroku berite.

“Pri teh otrocih se opazi, da so zelo nemirni, imajo zelo kratkotrajno pozornost, begajo, redkeje vzpostavljajo očesni stik, imajo primanjkljaj na področju komunikacije in socializacije. Večkrat nato ugotovimo, da je tak otrok že od malega prekomerno izpostavljen zaslonom,” je ob objavi smernic pojasnil pediater Denis Baš, predsednik Sekcije za primarno pediatrijo.

Posledice so, da imajo otroci, ki so v zgodnjem obdobju preveč pred zasloni, tudi dokazano slabše rezultate na razvojnih testih in več težav kasneje, v šolskem obdobju, je še dejal Denis Baš, dr. med., spec. pediatrije.

Kot pišejo na portalu Healthychildren.org, ki je podprta s strani ameriških pediatrov, imajo otroci, ki so pred 18 mesecem izpostavljeni zaslonom poleg vsega zgoraj naštetega tudi probleme s spanjem ter spominom.

Poudarjajo, da je že samo prižgana televizija, tudi če je nihče ne gleda, dovolj, da pri otroku zamaknemo jezikovni razvoj oziroma napredek. “Običajno starši, ko smo v družbi otroka, izgovorimo 940 besed na uro. S televizijo ta številka pade za 770 besed! Manj besed pomeni manj učenja,” piše pediater David L. Hill na omenjenem portalu.

Hill pojasnjuje tudi, kako so zasloni krivi za izgubljanje otrokove pozornosti, ki se nato kaže okoli sedmega leta. “Video vsebine so narejene tako, da se nenehno spreminjajo, se ves čas izredno zanimive in skorajda nikoli otroka ne prisilijo k soočenju z dolgčasom.”

Gradijo se temelji

“Otroški možgani v zgodnjem obdobju zelo intenzivno razvijajo, postavljajo se temelji njihovega delovanja na intelektualnem kot tudi na psihosocialnem področju,” pravi pediatrinja dr. Anja Radšel, ki je prav tako sodelovala pri postavljanju omenjenih smernic in so v celoti objavljene na strani NIJZ.

V prvem letu naj starši naklonijo otroku čim več polne pozornosti, vzpostavljajo z njim očesni stik, mu prigovarjajo, pojejo, berejo, se odzivajo na njegove občutke in se z njim igrajo. Tako lahko najbolje spodbujajo njegov intelektualni, čustveni in socialni razvoj, razvoj komunikacije, govora in jezika ter krepijo njegovo varno navezanost, pišejo slovenski pediatri v smernicah za starše.

Očesni stik z dojenčkom je izrednega pomena. Foto: Shutterstock

Očesni stik z dojenčkom je izrednega pomena. Foto: Shutterstock

 
Po prvem letu pediatri priporočajo spodbujanje k igri, branje iz knjig, ples, petje in tudi prosto igre ter telesno aktivnost na prostem, poslušanje radijskih iger, pravljic. Pediatri poudarjajo, da skupno branje ni le branje, temveč ustvarja odnos, komunikacijo, varno, prijetno okolje.

Kasneje le pod nadzorom

Po drugem letu pediatri poudarjajo, da otroci uporabljajo zaslone skupaj s starši, ta čas pa naj bo namenjen predvsem družabnim stikom (recimo videoklic) ali pa izobraževalnim vsebinam, o katerih se starši in otroci tudi pogovarjajo. Čas naj bo omejen le do ene ure, ves čas pa ste pred zaslonom skupaj z otrokom tudi vi.

Še ena napaka, ki jo številni starši verjetno povsem nevede zagrešijo, je nagrajevanje oziroma kaznovanje z zasloni. Pediatri odsvetujejo povezovanje uporabe zaslonov z določenim nagrajevanjem oziroma kaznovanjem.

Prav tako odsvetujejo uporabo zaslonov za pomirjanje, uspavanje in preusmeritev pozornosti ob stiskah. Takšna dejanja otrok namreč ne naučijo, kako se soočiti s stisko, kako premagati problem in lahko kasneje vodi v resne težave, ko zaslona ne bo imel ob sebi. Ali pa, ko tudi ta ne bo dovolj. S čim se bo pomiril takrat? Sama pomislim na najslabši scenarij.

TRADICIONALNI SLOVENSKI ZAJTRK

Dan slovenske hrane, ki je bil uradno razglašen s strani Vlade Republike Slovenije, in projekt Tradicionalni slovenski zajtrk, se vsako leto izvaja tretji petek v mesecu novembru. Letos bo obeleževanje potekalo v petek, 17. novembra.

Tudi letos bomo na ta dan na naši šoli in v vrtcu pripravili Tradicionalni slovenski zajtrk in obeležili dan slovenske hrane. Dan slovenske hrane smo razširili na teden slovenske hrane. Učenci in otroci v vrtcu ta teden uživajo tradicionalne slovenske jedi, trudimo se, da so na jedilniku skoraj vsa živila slovenskega porekla.

PROJEKTNI TEDEN

Od ponedeljka 13. 11. 2023 do petka 17. 11. 2023 bomo imeli v OŠ Branik

PROJETNI TEDEN za promocijo zdravja.

Učenci bodo imeli:

  • 2 naravoslovna dneva; enega z zdravstvenimi delavci ter enega za obeležitev Dneva slovenske hrane (tradicionalni slovenski zajtrk).
  • 2 tehniška dneva; enega z delavnicami Mladinskega centra NG, Ljudske univerze NG in Mladinske zveze Brez izgovora Slovenija (No Excuse), 1. triletje pa računalniško opismenjevanje ter enega za medgeneracijsko ustvarjanje skupaj z nekaterimi mojstri iz Branika za izdelavo izdelkov za dobrodelni predpraznični bazar.
  • 1 športni dan; pohod v okolici Branika

Razpored dni je viden v eAsistentu. Za naravoslovne in tehniške dneve v šoli potrebujejo copate, peresnico, beležko in določene  pripomočke, ki jim jih bodo učitelji posebej naročili.

V četrtek naj bodo zaradi ustvarjalnih delavnic oblečeni v ponošena oblačila. Za športni dan naj imajo športno pohodniško opremo (pohodniško obuvalo, trenerko, vetrovko, kapo, vodo).

HIŠA POSKUSOV

V torek, 24. 10. 2023, je skupino Oblačkov obiskala Hiša poskusov iz Nove Gorice.

Otroci so si ogledali in spoznali tri poskuse. Sledila je še delavnica, na kateri je vsak otrok izdelal svoj taumatrop. Taumatrop je tehnika, kjer na trši papir narišeš na vsako stran en del risbe. Ko ga zavrtiš, se obe risbi zlijeta v eno. Gre za optično prevaro, pri kateri hitro menjavanje dveh različnih slik ustvari iluzijo ene same slike.

Nekaj utrinkov si lahko ogledate v naši spletni galeriji.

PRIHOD IZ ŠOLE V NARAVI

Obveščamo vas, da bo prihod učencev iz šole v naravi cca pol ure kasneje kot predvideno, torej ob 15.00 (in ne 14.30). Kljub slabemu vremenu učenci dobro potujejo.

Dostopnost